Upplever du att byggnationen kört fast? Ser du att byggföretaget du anlitat går på ångor och inte orkar göra det där lilla extra? Alla byggen hamnar i svackor och här kan man behöva steppa in som beställare. Vi tänkte ge några tips om hur du ska göra om du känner att det hela tiden går på halvfart och där ingen egentliga kliv tas mot en färdig lösning:
- Bli involverad. Detta är en lite vanskligt stig att gå på. Å ena sidan så uppskattar många att beställaren visar delaktighet och vill vara med under resans gång. Man vill svara på frågor, man vill visa upp sin kunskap och man är mån om att du som beställare ska känna att du får valuta för dina pengar. Men, å andra sidan så vill ingen känna sig övervakad och man vill heller inte bli störd under arbetet. Hur skulle du känna om någon ställde sig bakom din rygg och ställde en massa frågor under din arbetsdag? Det är en delikat balansgång mellan att visa entusiasm och att vara rent påträngande. Fråga om du kan hjälpa till med något - köpa material, hämta verktyg eller hålla i någonting och ge positiv feedback hela tiden. Skicka sms och ge beröm efter avslutad arbetsdag. Även det lilla berömmet kan ge positiv effekt och få teamet att känna mer energi som tar dem ur svackan.
- Överraska med en fruktkorg. Det finns idag företag som erbjuder en fruktkorg för leverans direkt till dörr. En fruktleverans i samband med en byggnation kan vara ett stort tecken på uppskattning och det är även något som kommer att ge god energi. Ett tips är att du beställer en fruktkorg varje vecka och säger till byggjobbarna att det ät fritt fram att plocka på sig och äta efter eget behag. Ta reda på ungefär hur stor åtgången ser ut - och var noga med allergier! - och anpassa de senare beställningarna efter den första veckan. En fruktlåda- eller en fruktkorg kan definitivt vara värt att testa om det börjar bli stiltje i leden. Du framstår som schysst och generös, alla får i sig nyttigheter och allt detta till en rimlig summa där din ansträngning blir minimal. Ett fruktbud kommer på utsatt tid efter er överenskommelse och lämnar din beställning vid dörren. Allt du behöver göra är att fylla i en lista online där du skriver var du bor samt vilka frukter som ska levereras.
- Ta upp saken på ett möte. Är du missnöjd och känner att det inte finns något ljus längre fram i tunneln? Dra inte ut på det utan se till att kalla till ett möte. Du ska inte gå omkring och känna att dina pengar försvinner som en följd av att personalen på företaget du anlitat inte gör sitt jobb på ett korrekt sätt. Kalla till dig din kontaktperson och beskriv hur du känner det. Upplever du att de som finns på plats spenderar mer tid med att prata i telefonen än att hålla i hammaren så ska du också säga det. Det är svårt att göra detta då fakturan väl har kommit till dig. I många fall kan det finnas logiska förklaringar till varför arbetet inte går som på räls. Men, då är det också viktigt att du som beställare informeras om detta och får en förklaring till varför. Våga ta bladet från munnen!
Andra inlägg
- Betongarbeten som skapar en hållbar infrastruktur
- Snickare i Upplands Väsby förverkligar dina husdrömmar
- Papptak i Stockholm för alla typer av fastigheter
- Hemligheten bakom att välja rätt byggbutik
- Byggställningar i Stockholm – en förutsättning för säkra byggprojekt
- Rörmokare i Huddinge för alla dina behov
- Renovera kök i Stockholm med omsorg och kvalitet
- Villarelining Stockholm - vanliga frågor
- Badrumsrenovering – en ny era för ditt badrum i Solna
- Lösullsisolering i Västerås